A város peremén teljesítménytúra - Budai -hegység
2005. április 9.

Solymár - Alsó-Jegenye-völgy - (Rózsika forrás) - Kötők-padja - Újlaki-hegy - Nyéki-hegy - Hűvösvölgy - Kis-Hárs-hegy - Bátori -barlang - Nagy-Hárs-hegy - Szépjuhászné - Kis-Kőfej - Meredek-csúcs - Makkosmária - Magas-kő - Sorrentó - Szekrényes-hegy - Ló-hegy - Csíki csárda - 88-as buszmegálló

Ugrás a túraemlékekre
Táv: 25 km, szint: 800 m
Találkozó: Hűvösvölgy: 8:00 (nevezés után a 64-es autóbusszal - Alsó-Jegenye-völgy bejáratáig mentünk)

A fotókra húzva az egérkurzort (rámutatva) szinte azonnal megjelenik a képhez írt azonosító szöveg, rákattintva pedig a kép eredeti nagy méretben.
Először került megrendezésre Ferencvárosi Természetbarát Egyesület jóvoltából A város peremén elnevezésű 25 kilométeres teljesítménytúra a Budai-hegységben. A túra József Attila e címen megjelent verséről kapta nevét. A Ferencvárosban született József Attila (1905-1937) éppen idén lenne 100 esztendős. Ez a túra méltó emléket szeretne állítani egyik legnagyobb költőnk tiszteletére, amely többek közt érinti a Rózsika-forrást, ahol költő és baráti köre többször is kirándult. József Attila életműve nagyon gazdag, születésnapi évfordulója alkalmából országosan idézik fel műveit, verseit mind dallamban, mind pedig prózában színházakban, kultúrális művelődési házakban, könyvtárakban.

József Attila  (1905-1937)

A kora reggeli időjárás jelentés esős napot ígért, de mivel reggel nyoma sem volt esőnek, kibújva a csigaházból, indultam a Hűvösvölgybe, a nevezési helyre. Ennyire korán keltem volna? Enyém volt az 1-es rajtszám. kb 10 emberrel indult el velünk a 64-es busz Solymárra. Az Alsó-Jegenye-völgy picit hűvös, de tiszta levegőjű bevezetője szép kiránduló napot ígért. A tényleges indítás a Rózsika-forrásnál várt minket. Az itinert átnézve nagyjából képben voltunk az útvonalat tekintve.

A felső-Patak-hegy alatt vezetett a út. Az emelkedő lassan a Kálvária hegy mellett vitt tovább míg megleltük a Kötők padját. Folytatva utunkat a Tök-hegy-nél ahol a a úttal találkozik, rákanyarodtunk az Újlaki-hegycsúcsra vezető útra. A nap már nyári meleget ontott ránk mire felértünk a csúcsra a 2. ellenőrzőponthoz. A kilátás fenséges, alattunk a Hármashatár-hegyi reptér, ahol már a siklóernyősök gyakoroltak. A sziklás szirten lefelé tavaszi virágba borulás kápráztatott el minket.

Leérve a Szépvölgyi út végén található parkolóhoz élesen jobbra lementünk egy nagyon meredek domboldalon a Mátyás király Vadaskertjéig (emlékmű). Lekanyarodva a Glück Frigyes sétányról a úton felkapaszkodtunk a Nyéki-hegyre. A Hűvösvölgyhöz leérve átkeltünk egy kis hídon és a parkolóban a lángos sütödénél várt a 3. ellenőrzőpont. Csoki és dió adott újabb erőt a folytatáshoz.

Elhaladva a gyermekvasúttal párhuzamosan, átkeltünk a Nagykovácsi úton, majd a úton felfelé haladtunk. Elhaladtunk a Hárs-hegyi vasútállomás mellett, majd az vasúti átjárón túljutva rákanyarodtunk a Hárs-hegyi körútra. Felfelé haladva az emelkedő egyre meredekebb lett. Elértük a Bátori László pálos szerzetesről elnevezett barlang mellett. Hamarosan felértünk a Nagy-Hárs-hegyre a Kaán Károly Kilátóhoz a 4. ellenőrzőponthoz. Itt kicsit megpihentünk, körbenéztünk.

Ahogy továbbmentünk, a lejtő gyorsabbá tette haladást és hipp-hopp a Szépjuhásznénál kötöttünk ki, ahol várt az 5. ellenőrzőpont. Mellesleg a Zöld Gömb Sportszakosztály által szervezett Gyermekvasút teljesítménytúra is pont ekkor zajlott, így a két túra ellenőrzőpontja kedvesen megfért egymás mellett, itt keresztezte egymást.

Átérve a Budakeszi út másik oldalára ismét felfelé kaptattunk KisKőfej felé, ahonnan Budakeszi Meredek-csúcsát támadtuk. Itt igen jó izomgyakorlatokat végeztünk, követve a mellettünk haladó nagy árkot. A Csúcsról leérve megpillantottuk a 6. ellenőrzőpontot és a háttérben Makkosmára sárga színű templomát.

A Magas-kőre viszonylag gyorsan felértünk. Csillebérc mellett jártunk és kb 1500 méter megtétele után jutottunk el a 7. ellenőrzőponthoz. Továbbra is barátságos tavaszi hőmérséklet volt. Sorrentó tetszett a legjobban, mivel még sosem láttam. A fenyők óvta mészkő együttes fotózásra ösztönzött. A szekrényes-hegyre viszonylag olajozottan jutottunk fel, de már borulni látszott az égbolt. Rápillanthattunk a Farkas-hegyi vitorlázó reptérre. Tulajdonképpen a Csíki-hegyek oltalma alatt vezető út gyönyörű, panorámás ösvényen vitt fel a Ló-hegyre rálátást biztosítva a Ló-völgyre az Út-hegyre és Budaörsre. Átsétáltunk s Csík-hegyre, majd a Huszonnégy ökrös-hegynél lefordultunk Budaörsre. A csíki úton megérkeztünk a Csíki-csárdához a végállomáshoz. Itt kaptunk oklevelet és gartulációt. A 88-as és a 40-es busszal juthattunk aztán haza.

Összegzés: Szép túra volt szép helyeken és kellemes időben. Különösen gratulálok a kreatív itinerhez. A különféle megjelenítési módokon (szintek, útjelzések,, útvonal) felül a bélyegzők szójátékával összeállt túrateljesítési igazolás ( A város P.E.R.E.M.É.N ) nekem nagyon tetszik. És persze a József Attiláról készített rövid összeállítás is emeli az értékét.

Ha az időjárás is úgy akarja, akkor 2005. április 16-án Keleti-Bakony teljesítménytúra a Fehérvár Kupa jegyében.

Szépjuhászné ellenőrzőpontnál

Itt a tavasz

Budaörsi látkép -  szemközt az Út-hegy

Budaörsi látkép -  szemközti domb a Törökugrató

A város peremén teljesítménytúra oklevél - 2005. április 9. (25 km)

Webmaster: | Fotózta és írta: Tusják Attila | All rights reserved by Author 2005©