Julianus 50 teljesítménytúra - Börzsöny-hegység
2005. április 2.

Nagymaros-Visegrád, vm. - Hegyes-tető - Törökmező - Kóspallagi elágazás - Márianosztra - Koppány-nyereg - Róth-erdő - Halastó - Nagybörzsöny, Szt. István templom - Nagybörzsöny - Farkas-völgy - Koppány-nyereg - Nagy-Galla - Zuvári-hegy - Szob
Ugrás a túraemlékekre

Táv: 54 km, szint: 1600 m
Találkozó: Nagymaros-Visegrád, vasúti megállóhely: 8:00

A fotókra húzva az egérkurzort (rámutatva) szinte azonnal megjelenik a képhez írt azonosító szöveg, rákattintva pedig a kép eredeti nagy méretben.
Mint sokunknak, nekem is elsőre a Julianus barát című film ugrott be az ezen a néven megrendezésre kerülő teljesítménytúráról a Börzsönyben. Eleinte a 30 kilométeres távra terveztem indulásom, aztán mégis inkább életem leghosszabb távját, az 50 km-t választottam (tuk). Túratársaimmal a Bp. II. Kerületi Természetbarát Sportkör-t képviseltük. Nagymaroson a nevezést követően Ibolyával megpróbáltuk megtalálni a kék-túra igazoló helyét, ami sajnos zárva volt.

Templom völgy:
Nagymaros főutcájáról a kék sávot követve feljutottunk az erdőbe, ahol kellemes csend és madárcsicsergés mellett a tavaszi rügyezés ejtett ámulatba minden arra látogatót. Ahogy haladtunk egyre feljebb, annyival többet láttunk a Dunakanyar varázslatos látképéből és még a fák takarásában is átvilágított a Duna kanyargó vízfelszíne. Az út ismerőssé vált, hiszen szakosztályi túrán már jártunk errefelé.

Hegyes-tető:
A dombtetőt elérve jobbra fordulva a gerincen haladtunk tovább és értük el lassan a Julianus barát tornyot (kilátót). Természetesen fent is körülnéztünk, hiszen bármerre fordulunk, gyönyörű tájakat láthatunk. Itt volt az 1. ellenőrzőpont, emlékét szép pecsét őrzi a ellenőrző lapon.

Köves-mező:
Utunkat a továbbra is a kék sávon folytatva meredek ösvényen kocogtunk le, hogy lassan elérjük a Köves-mezőt. Ismerős a táj, hiszen télen már jártunk itt. (lásd szakosztályi fotók közt) Az hőmérséklet fokozatosan elérte a vetkőzős állapotot.

Törökmező:
Az aszfalt utat elhagyva az ösvény lassanként Törökmezőre vitt, feltűnt a Vendégház a hozzátartozó háziállatokkal. Itt volt a 3. ellenőrzőpont, de természetesen bent is körbenéztünk, mi több a kék-túra bélyegzést is megejtettük. Kint a ház előtt szokásos módon megindult az élet. Macskák, kutyák, lovak, és a baromfiudvar mind figyeltek kíváncsian minket.

Kóspallagi elágazás:
A leírásból sajnos nem igazán derült ki számunkra, hogyan tovább és mi úgy döntöttünk ráállunk a pirosra. Egyik túratársunk ugyan jelezte, hogy a kéken is folytathatnánk. (később kiderült, hogy neki volt igaza) Ugyanis jó pár kilométerrel hosszabbodott meg így a túránk, de hát ez van. Az elágazást elérve némi Ph értéket pótoltunk 4. ellenőrzőpontnál és még mosolyogtunk is.

Márianosztra:
Az alsóhegyet megmászva/átmászva a hegy túloldalán már lefelé csoszogtunk, pazar látvány kíséretében, hiszen feltűnt a Márianosztra kőfejtős domboldala. Közeledve felé áthaladtunk a márianosztrai Kálvária-dombon, megcsodálva a dombtetőn található Kápolnát és a Kálvária köveket. Befordulva a házak közé, aranyos kölyökkecskék vettek le minket a lábunkról. Beérve Márianosztra központjába már étellel és itallal fogadtak az 5. ellenőrzőponton. A a 20 km-es túraszakaszon indulók itt búcsúztak. Márianosztrát elhagyva még lefényképeztük a rabházat, majd a tisztáson folytattuk utunkat, ahonnan láthattuk a Nagy-Galla tetejét, mögöttünk pedig a márianosztrai kőfejtőt. A piros sávot követve Koldus-kút felé haladtunk. Ezt követően meredeken felfelé vitt utunk a Koppány-nyeregre.

Koppány-nyereg
Ahogy haladtunk felfelé kisebb vizes süppedés nehezítette a feljutást, de végül egy kerítésmászással máris a Koppá-nyereg legtetején álltunk, ahol várt a 7-8. ellenőrzőpont. Nem tévedés (a 6-ik ellenőrzőpont a 7-es után volt, mert Nagybörzsönyből ide kell ismét visszatérni.) Egy tacskó kutya őrizte az alkalmi tűzrakást. A csomagot átmenetileg itt lehetett hagyni a visszatérés miatt. Továbbhaladva a piros sávon lassan eljutottunk a Róth-erdőig, ahonnan kiérve megláttuk a halastavat és tőlünk balra a dombtetőn a Szent István templomot. Ahogy elmentünk a halastó mellett érdekes békamozgásra lettünk figyelmesek. A nagy (lány) békán a kis (fiú) béka. Summa Summarum békanász közepébe pottyantunk.

Nagybörzsöny:
A tóparton horgász párral találkoztunk, de még nem fogtak halat a szép idő ellenére. Nagybörzsönybe érve az út mindkét oldalán, de zömében jobbra, régi emeletes és földszintes pince-présházakkal találkoztunk. Itt volt a 6. ellenőrzőpont. Mi elsétáltunk még a Szent István templomhoz. Nagybörzsöny legidősebb és legjelentősebb műemléke a falu szélén álló Szent István király nevét viselő templom, amely a település plébániaegyháza volt a XIII. századtól a XV. század elejéig. A kerítőfallal körülvett Árpád kori templom egyik legszebb román stílusú műemlékünk, melyet az 1960-as években gondosan helyreállítottak. Érdekessége még, hogy a Julianus barát című televíziós játékfilm néhány epizódját itt forgatták. Pár kockát fotóztunk emlékül. Egyre beljebb kerültünk Nagybörzsöny szívébe megpillantottuk a község plébániatemplomát, amely a Szent Miklós nevét viseli és Batthyányi József esztergomi prímás, építette 1782-1788 között. A késő barokk, klasszicizáló épület sárga színével kitűnő modellként állt a fotósok rendelkezésére.

FTE kulcsos ház:
A 7. ellenőrzőpont az FTE kulcsos ház, ahol ételt és italt is kaptunk ill. a 30 km-es túraszakaszon indulók itt búcsúztak. Immár ismételten a kék sávon folytattuk utunkat. A tavaszi virágnyílás és rügyezés színei rendre meg-meg állítottak minket, hogy fotón is megörökítsük. Amikor beértünk a Farkas-völgybe, egy aszfaltos útra értünk. A térképen én úgy navigáltam, hogy le kell térnünk, de sehol nem látszódott a kék jelzés. Ibolya egyenesen szerette volna folytatni az utat, én kötöttem az ebet a karóhoz, hogy letérjünk. Szerencsére Ibolya javaslata mellett maradtunk, mert neki lett igaza és meg is találtuk a kék sáv jelzést. Nekem pedig térképolvasási tanfolyamra kell mennem, mert ha arra megyünk, amerre én mondom, még most is ott keringenénk a trutyiban. Az útról letérve patakon keltünk át, majd egy érdekes szerpentinen kapaszkodtunk felfelé. Itt már beértek az utánunk jövők és egyeztettünk, mert azt hittük, kihagytuk Misa-rét ellenőrzőpontot. Mivel kb 16 perc maradt az ellenőrzőpont zárásáig, ezért futni kezdtünk. Egy ponton, már csak magam futottam.

Misa-rét:
Amikor elértem a Misa-rétet eleinte az út lezárás megzavart, de aztán kerüléssel, megtaláltam a 9. ellenőrzőpontot.Itt megkérdeztem, milyen messze van Szob. Az 5-6 kilométeres táv eléggé megsürgetett, mert szerettem volna szintidőn belül beérni. Az országutat javasolták, így arra futottam tovább. Aztán láttam, hogy a kék sáv, bemegy az erdőbe. Én azonban a futás miatt maradtam az országúton, mert férfiasan bevallom, egyedül nem szívesen mente volna be.

Szob:
Ezzel LECSALTAM 1 KILOMÉTERT a teljes útvonalból :-( . Vígasztalhatatlan voltam e-miatt, de később bűntudatomat enyhítette, hogy az úton pacik mellett haladtam el. Szobon kicsit gyönyörködhettem az Ipoly folyó holtágának öblében naplementekor. További vígasz, hogy a Kóspallagi kerülő által megtett plusz kilométerek kompenzálták az egy kilométeres csalásomat, így biztos, hogy megvolt az 54 km a túrán. És azért az sem sámli, hogy az utolsó 5 kilométert futva tettem meg, tekintettel a nagy távra.

Összegezve:
Csodás túra, jó szervezés, kitűnő időjárás szép emlékekkel. A túrán összeszedett vízhólyagok, izomlázak pedig lassanként elmúlnak. Külön élmény, hogy sok olyan helyen játunk, ahol előtte még soha.

Nagymaros

Útban Hegyes-tető felé a tavaszi virágzásban gyönyörködtünk

Hegyes-tető - Julianus kilátó

Hegyes-tető - Julianus kilátó - Panoráma kép a Dunakanyarra

Útban Törökmező felé

Törökmező - Vendégház belülről

Törökmező - Vendégház kívülről

Kóspallagi elágazás - ellenőrzőpont

Útban Márianosztra felé erre az állati eredetű állkapocsdarabra bukkantunk

Ez az elöregedett fa engem Dr. Bubó rendelőjére emlékeztet

Nocsak, Márianosztra rajzolódik ki előttünk

Nocsak, Márianosztra rajzolódik ki előttünk, háttérben a kőfejtővel

Márianosztra - Kálvária domb, háttérben a kőfejtő

Márianosztra - Kálvária domb - Kápolna

Kecskék békés napozása

A kis kecskék kosárlabdához viszonyított méretben

Márianosztra - és ahová nem kívánkozik be az ember, a büntetésvégtrehajtási épület

Márianosztra, háttérben a kőfejtő

Koppány-nyereg, létramászás az ellenőrzőpontnál

Útban Nagybörzsöny felé

Halastó

Békanász a National Geography ajánlásával. Közszeméremsértő a látvány, a fiút cipeli a lány

Halastó partján

Nagybörzsöny - régi ház, régi felszerelésekkel

Nagybörzsöny Szent István király nevét viselő templom (itt forgatták a Julianus Barát című film egyes jeleneteit)

A település plébániatemploma Szent Miklós nevét viseli és Batthyányi József esztergomi prímás, építette 1782-1788 között. Késő barokk, klasszicizáló épület.

Nagybörzsöny - Ferencvárosi Természetbarát Egyesület kulcsosháza

Nagybörzsöny - régi ház, régi felszerelésekkel

Tavaszriadó az erdő szélén Farkas-völgy irányában - lila Ibolya

Tavaszriadó az erdő szélén Farkas-völgy irányában - fehér Ibolya

Tavaszriadó az erdő szélén Farkas-völgy irányában - fa sárga rügyekkel

Farkas-völgy

Zuvári-hegy

Szob - Ipoly holtága naplementekor

Szob - Vasútállomás és egy macska a háztőn valamit lát. A.L.Webber macskája jutott eszembe

Julianus 50 teljesítménytúra oklevél - 2005. április 2.  (50 km)

Webmaster: | Fotózta és írta: Tusják Attila | All rights reserved by Author 2005©